Консультація психолога "Про спільну діяльність з дитиною і зону найближчого розвитку".
Дуже важливо запам'ятати, якщо дитина напряму просить вас про допомогу чи жаліється, що в неї щось не виходить, обов'язково допоможіть їй. Розпочати у цьому випадку найкраще зі слів: “Давай зробимо це разом”. Ці декілька чарівних слів відкриють дитині двері в область нових навичок, знань та вподобань. Це правило спирається на психологічний закон, відкритий видатним психологом Левом Семеновичем Виготським. Він назвав його “зоною найближчого розвитку”. Відомо, що в кожному віці для дитини існує обмежене коло справ, з якими він може впоратися сам. За межами цього кола - справи, доступні для нього тільки при участі дорослого чи недоступні взагалі. Наприклад, дошкільник вже може сам застібнути гудзики, вимити руки, прибрати іграшки, але він не може добре організовувати свої справи на протязі дня. Ось чому в сім'ї дошкільника так часто звучать батьківські слова “ Вже час”, “Зараз ми поїмо, а потім будемо йти на вулицю”.
Виготський показав, що по мірі розвитку дитини, коло справ, які вона починає виконувати самостійно, збільшується за рахунок тих справ, які дитина раніше виконувала з дорослими. Іншими словами, завтра дитина буде виконувати те, що сьогодні вона робила разом з мамою.
Зона справ разом - це потенціал розвитку дитини на найближче майбутнє. Ось чому її назвали зоною найближчого розвитку.
Уявимо собі, що в однієї дитини ця зона широка, бо батьки з ним часто займаються, а в іншого вузька, бо батьки часто лишають дитину сам на сам навіть зі складними завданнями. Перша дитина буде розвиватись більш швидко, почуватися більш успішною.
Діти, з якими батьки спочатку збирають пірамідки, будиночки, потім машинки, літачки, виростають людьми з великим потенціалом на майбутнє.
І що не менш важливо, вони відчувають, що їх люблять, та відчувають себе захищеними.
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна.