A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

Психологічна готовність дитини до школи

Дата: 28.04.2022 14:30
Кількість переглядів: 147

Психологічна готовність дитини до школи, або шкільна зрілість, – це комплексний показник, який дозволяє прогнозувати, наскільки успішно навчатиметься першокласник.

Ключове слово у визначенні – «успішно», оскільки цінність початкової школи полягає не лише у придбанні дитиною нових знань та навичок, а й у тому, щоб через кілька років вона не втратила інтерес до навчання та набула впевненості у собі.

👀 Саме тому, говорячи про критерії готовності, головним можна вважати здатність дитини успішно вчитися у вибраній школі. І ось що цікаво: успішне навчання не гарантують вміння малюка писати, рахувати, читати. Інтелектуальний розвиток важливий, але це лише один із компонентів шкільної зрілості.

❗Розповімо докладніше про кожен із компонентів шкільної зрілості.

📍Особистісна готовність дитини до школи передбачає насамперед самостійність, здатність до самоорганізації, потяг до знань. Статус школяра - новий для дитини, він означає нові правила та обов'язки. Першокласнику доводиться вчитися дотримуватися шкільного порядку, без запізнень приходити на заняття, адекватно поводитися на уроках.

Він удосконалює навичку спілкування з однолітками, вчиться ставитися до них як до партнерів та вибудовувати стосунки. Особистісна готовність включає і емоційну: важливо, щоб першокласник позитивно ставився до себе, однокласників і вчителів, проявляв емпатію.

📍Вольова готовність до школи виявляється у здатності дитини керувати собою, робити не те, що їй хочеться в даний момент, а те, що потрібно. Для дитини, яка збирається в перший клас, важливий рівень так званої довільної поведінки - свідомо контрольованої поведінки з певною метою.

Тобто дитина повинна дотримуватися дисципліни, слухати вчителя, виконувати завдання, вміти працювати за правилами та за зразком.

📍Інтелектуальну готовність до школи називають інтелектуальною зрілістю. Розвинені увага, пам'ять, мислення важливі для майбутнього першокласника. Має бути розвинений і фонематичний слух, тобто здатність чути та розрізняти всі звуки мови.

Саме завдяки розвиненому фонематичному слуху дитина може відрізняти «ведмедика» від «мишки», «дім» і «том», правильно будувати фрази та пропозиції, погоджувати відмінкові закінчення, число та рід різних частин мови, а також грамотно писати. Розвинений фонематичний слух необхідний для успішного освоєння шкільної програми.

💫Яку роль грає самооцінка?

Про один із показників особистісної готовності – ставлення до самого себе – варто поговорити окремо. Майбутньому першокласнику дуже важливо мати адекватну самооцінку, щоб уникнути проблем зі шкільним навчанням.

👀«Від самооцінки дитини залежить багато чого: успішність у навчанні, спілкуванні з однолітками, його ставлення до світу та себе. Самооцінка дитини в першому класі часто завищена. Це нормально, коли дитина починає вчитися у школі та у своїх очах зростає до небачених раніше висот. Однак зустрічаються і такі діти, які ставлять себе на останні сходинки у методиці "Сходи" (є така методика діагностики самооцінки молодших школярів).

Зазвичай до таких дітей пред'являють занадто високі вимоги в сім'ї або часто порівнюють з більш успішними дітьми. Якщо у дитини низька самооцінка, корисно позитивно її оцінювати, хвалити навіть за малі успіхи: адже у кожного можна знайти те, що справді виходить чудово».

✍️Якщо у вас є сумніви в тому, чи дитина готова до школи, краще пройти якісну нейропсихологічну діагностику. І якщо за віком дитині потрібно йти до школи вже цього року, у вас ще є час підтягнути ті аспекти, за якими дитина трохи відстає.

Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень