Психологічна готовність дитини до школи
Психологічна готовність дитини до школи, або шкільна зрілість, – це комплексний показник, який дозволяє прогнозувати, наскільки успішно навчатиметься першокласник.
Ключове слово у визначенні – «успішно», оскільки цінність початкової школи полягає не лише у придбанні дитиною нових знань та навичок, а й у тому, щоб через кілька років вона не втратила інтерес до навчання та набула впевненості у собі.
Саме тому, говорячи про критерії готовності, головним можна вважати здатність дитини успішно вчитися у вибраній школі. І ось що цікаво: успішне навчання не гарантують вміння малюка писати, рахувати, читати. Інтелектуальний розвиток важливий, але це лише один із компонентів шкільної зрілості.
Розповімо докладніше про кожен із компонентів шкільної зрілості.
Особистісна готовність дитини до школи передбачає насамперед самостійність, здатність до самоорганізації, потяг до знань. Статус школяра - новий для дитини, він означає нові правила та обов'язки. Першокласнику доводиться вчитися дотримуватися шкільного порядку, без запізнень приходити на заняття, адекватно поводитися на уроках.
Він удосконалює навичку спілкування з однолітками, вчиться ставитися до них як до партнерів та вибудовувати стосунки. Особистісна готовність включає і емоційну: важливо, щоб першокласник позитивно ставився до себе, однокласників і вчителів, проявляв емпатію.
Вольова готовність до школи виявляється у здатності дитини керувати собою, робити не те, що їй хочеться в даний момент, а те, що потрібно. Для дитини, яка збирається в перший клас, важливий рівень так званої довільної поведінки - свідомо контрольованої поведінки з певною метою.
Тобто дитина повинна дотримуватися дисципліни, слухати вчителя, виконувати завдання, вміти працювати за правилами та за зразком.
Інтелектуальну готовність до школи називають інтелектуальною зрілістю. Розвинені увага, пам'ять, мислення важливі для майбутнього першокласника. Має бути розвинений і фонематичний слух, тобто здатність чути та розрізняти всі звуки мови.
Саме завдяки розвиненому фонематичному слуху дитина може відрізняти «ведмедика» від «мишки», «дім» і «том», правильно будувати фрази та пропозиції, погоджувати відмінкові закінчення, число та рід різних частин мови, а також грамотно писати. Розвинений фонематичний слух необхідний для успішного освоєння шкільної програми.
Яку роль грає самооцінка?
Про один із показників особистісної готовності – ставлення до самого себе – варто поговорити окремо. Майбутньому першокласнику дуже важливо мати адекватну самооцінку, щоб уникнути проблем зі шкільним навчанням.
«Від самооцінки дитини залежить багато чого: успішність у навчанні, спілкуванні з однолітками, його ставлення до світу та себе. Самооцінка дитини в першому класі часто завищена. Це нормально, коли дитина починає вчитися у школі та у своїх очах зростає до небачених раніше висот. Однак зустрічаються і такі діти, які ставлять себе на останні сходинки у методиці "Сходи" (є така методика діагностики самооцінки молодших школярів).
Зазвичай до таких дітей пред'являють занадто високі вимоги в сім'ї або часто порівнюють з більш успішними дітьми. Якщо у дитини низька самооцінка, корисно позитивно її оцінювати, хвалити навіть за малі успіхи: адже у кожного можна знайти те, що справді виходить чудово».
Якщо у вас є сумніви в тому, чи дитина готова до школи, краще пройти якісну нейропсихологічну діагностику. І якщо за віком дитині потрібно йти до школи вже цього року, у вас ще є час підтягнути ті аспекти, за якими дитина трохи відстає.
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна