Як тренувати пам’ять у дітей
Хорошим методом тренування пам'яті є використання різноманітних мнемотехнік, які до того ж допомагають краще запам'ятовувати інформацію.
Мнемотехніка "ланцюжок"
Ця техніка підходить для запам'ятовування низки слів, допомагає вивченню іноземної мови. Потрібно уявити кожне слово як образ, а потім подумки приєднати його до наступного слова. Важлива деталь – образи мають бути рівними за величиною.
Мнемотехніка "метод Цицерона"
Техніка також добре підходить для запам'ятовування слів. Кожне слово також пов'язується певним чином, які після цього необхідно "розставити" у квартирі, кімнаті чи столі. Потім потрібно уявити звичний маршрут і просто "побачити" слова-образи. Наприклад: заходжу в квартиру – на килимку лежить апельсин, включаю світло – на вимикачі приклеєний слон тощо. Усі образи мають бути різної величини.
Ігри для розвитку пам'яті вдома:
- Грайте в повторення цифр (номери телефонів або просто довільний набір цифр) - як у прямому, так і в зворотньому порядку.
- Грайте у пари слів. Придумайте 10 пар слів, потім повільно повторіть їх вголос. Після цього називайте перше слово, а дитина має повторити друге. Спочатку називайте пов'язані асоціативно слова, а потім ускладнюючи завдання — не пов'язані.
- Грайте у похід у магазин. Напишіть список покупок та розподіліть ролі. Покупець повинен купити все за списком, а продавець перевірити правильність покупки.
- «Вгадай, що це?» Зав'язуємо дитині очі та даємо в руки невеликі предмети. Дитина навпомацки має дізнатися предмет. Після впізнавання 5-7 предметів просимо назвати їх у початковому порядку.
- Грайте у картки – знайди пару. Гра добре відома, але від цього не стає менш ефективною. Переверніть малюнком вниз кілька пар однакових карток, а потім, перевертаючи попарно, знаходьте однакові. Якщо перевернуті непарні картки, вони знову перевертаються картинкою до столу. Якщо відкрита вірна пара, то вона або забирається або залишається лежати відкритою на столі.
- Що змінилося, чи хто зайвий? На столі розміщено 5-7-9 предметів/іграшок. Дитині пропонується запам'ятати, що саме на столі. Після цього дитина відвертається, а дорослий змінює розташування предметів і змінює частину з них на нові або додає/прибирає наявні. Завдання дитини – виявити зміни. Чим більше змін буде знайдено, тим краще. Можна просити назвати зміну розташування, що саме змінилося — додалося, поменшало або повернулося іншою стороною.
- Порівняй списки. Різновид гри «похід у магазин». Хтось з батьків пише дитині список слів (приблизно 10 прим). Завдання дитини – за 1 хвилину запам'ятати цей список. Після цього дорослий дає дитині інший список, у якому 7 слів замінено. Завдання дитини - знайти ті слова, які були в початковому списку (що він вже «купив»).
- Намалюй по пам'яті. Дорослий показує малюкові картинку на кілька секунд. Після цього дитина повинна замалювати картинку по пам'яті. Картинка необов'язково має бути повноцінним зображенням, як ми звикли її розуміти, це може бути набір геометричних фігур, так чи інакше накладених один на одного, тобто будь-яке зображення, яке може повторити дитина.
- Пограйте в похід у «темряві». Зав'яжіть дитині очі та попросіть пройти акуратно по квартирі у потрібному напрямку. Наприклад, дійти до кухні чи принести зі столу книжку. Чим менше предметів буде зачеплено, тим краще виконане завдання.
- Розповідайте дітям вигадані історії, де герой використовує деякі предмети або проходить якісь знакові місця. Після розповіді просіть дитину назвати всі місця, де побував герой, або всі предмети, якими користувався. Це тренує одночасно пам'ять і увагу.
Таким чином, якщо ви регулярно виконуватимете ігри та вправи для розвитку пам'яті, то результат не змусить себе чекати.
( Запрошуємо на наш телеграм канал за посиланням https://t.me/+cxCCLjJVzHw4ZDY )
З повагою, практичний психолог Ящишина Анастасія Костянтинівна