Словниковий запас дитини
Словниковий запас дитини буває активним і пасивним. Активний словник — це такий, який дитина використовує щодня у своєму повсякденному житті. Пасивний словник — це слова, значення яких дитина розуміє, але часто не вживає в своєму мовленні. Активний словник дитини поступово збільшується. В 1 рік дитина розуміє, чітко співвідносить з певними предметами та вимовляє близько 10 слів, а до 3 років її словник досягає 100 слів. В 4-5 років дитина має вимовляти від 1500 до 2000 слів. Словниковий запас дитини 6-7 років має налічувати від 2000 до 3000 слів. У мовленні дитини повинні бути представлені всі частини мови: іменники, дієслова, прикметники, прислівники, займенники, числівники, прийменники та сполучники. Звісно, дитині не обов’язково знати, що вона зараз, наприклад, вимовила займенник чи прислівник. Цими поняттями вона оволодіє пізніше. Однак дитина повинна вживати в повсякденному мовленні всі ці частини мови. Також повинні бути присутні й узагальнюючі слова (фрукти, овочі, посуд, меблі, одяг тощо). Перш ніж поповнювати словниковий запас дитини, спочатку в загальних рисах оцініть цей запас. Для цього проведіть невелику експрес-діагностику. Для початку з’ясуйте, чи достатньо вона вживає іменників. Запропонуйте дитині, наприклад, назвати якомога більше тварин, яких вона знає. Для старших дошкільників можна ускладнити завдання, запропонувавши назвати якомога більше тільки свійських, або тільки диких тварин. Якщо у відповіді ви почуєте лише кішка та собака, то словничок дитини дуже бідний. Запитайте, які ягоди вона знає, яких знає птахів. За аналогією слід перевірити також обсяг словника щодо інших частин мови. Оцінивши обсяг словникового запасу дитини, переходьте до логопедичних ігор та вправ для збагачення словникового запасу.
Вправа “Словник іменників”
Вам знадобляться натуральні або іграшкові овочі та фрукти, або картинки, на яких вони зображені. Спочатку покажіть їх та назвіть їх для дитини, попросіть повторювати дитину усі назви, а потім назвати їх одним загальним словом. Дитина повинна сказати: яблуко, груша, банан, апельсин, лимон, мандарин, персик – це фрукти; огірок, помідор, картопля, капуста, морква, буряк, редька, кабачок, баклажан, гарбуз – це овочі. Далі називайте їй групи слів уже без опори на наочність.. Таких груп слів може бути безліч, наприклад:
Ягоди :малина, полуниця, суниця, смородина, журавлина, аґрус, вишня. Іграшки: лялька, м’ячик, пірамідка, дзиґа, кубики. Свійські тварини: корова, коза, вівця, кішка, собака, кінь, кролик. Дикі тварини: лисиця, вовк, заєць, білка, ведмідь, лев, мавпа, слон . Свійські птахи: півень, курка, качка, гуска, індик . Дикі птахи: голуб, ворона, горобець, сова, соловей, орел, папуга, чайка. Одяг: спідниця, штани, халат, сарафан, шорти, плащ, куртка. Меблі: стіл, стілець, шафа, комод, ліжко, диван. Посуд : тарілка, склянка, чашка, глечик, виделка, ложка. А ще риби, комахи, взуття , транспорт, квіти, дерева, інструменти та багато іншого, що трапляється в полі зору дитини. Також можна повправлятись і в зворотному порядку. Запитайте у дитини, які інструменти (квіти, свійських птахів тощо) вона знає. Дитина повинна відповісти: "Я знаю такі інструменти: молоток, викрутка, дриль.”
Вправа “Словник дієслів”
Для перевірки наявності у словнику дитини дієслів, а також для збагачення дієслівного словника, запропонуйтеїй відповісти на такі запитання:
Хто як пересувається? Людина — ходить, заєць — стрибає, птах — літає, змія — повзає (плазує), кінь — скаче, риба — плаває.
Хто як їсть? Курка — дзьобає, корова — жує, кіт — злизує, собака — гризе, кусає.
Що можуть робити ці тварини? Собака — гавкає, грає, кусається, сторожить, лащиться. Тигр (або кішка) — крадеться , вистежує, доганяє, спостерігає, ловить. Миша — переховується, рятується, виглядає, шкрябається, втікає та ін.
Вправа “Словник прикметників”
Для з'ясування наявності в словнику дитини прикметників, а також для збагачення прикметникового словника, запропонуйте їй завдання, розраховані на вміння називати ознаки предметів.
Які на смак продукти? Цукор — солодкий, сіль — солона, лимон — кислий, цибуля — гірка, та ін.
Якого кольору продукти?(лимон, огірок, слива, кавун, помідор).
Які основні риси характеру у таких тварин?
Собака — вірна, дружня, надійна; Лисиця — хитра, винахідлива; Заєць — полохливий; Ведмідь — неспішний, вайлуватий.
Предмет який? Запропонуйте дитині назвати якомога більше ознак якогось предмета, враховуючи та описуючи характерні для нього ознаки: величину, форму, колір, смак, запах, масу, матеріл, масу, приналежність. Наприклад, яблуко — червоне, кругле, велике, смачне, ароматне, пахуче, соковите; плаття — шерстяне, м'яке, тепле, в'язане, мамине, бабусине та ін. Спробуйте разом з дитиною описати, наприклад, кавун, лимон, кішка, заєць, стіл, пальто.
Що буває? В цьому завданні потрібно назвати якомога більше предметів, які мають певні ознаки. Наприклад, що буває довгим? ( Дорога, нитка, мотузка, стрічка, волосся, річка). Що буває круглим? Що буває високим? Що буває холодним? Що буває дерев'яним? Що буває глибоким? Що буває солодким? Що буває жовтим?
Вправа “Словник прислівників”
Для з'ясування запасу прислівників, а також для збагачення мовлення дитини прислівниками, говоріть з нею про пори року, погоду, розташування предметів у просторі, поведінку різних тварин, ставлячи запитання: Як? Коли? Де? Наприклад: Як буває на вулиці, коли дощить? (Волого, похмуро). Як буває на вулиці влітку? (Сончно, тепло, жарко). Як біжить хлопчик? (Швидко). Коли відлітають птахи ? (Восени). Коли іде сніг? (Взимку). Де лежить іграшка? (Праворуч).
Як сказати про поведінку тварин? Заєць оглядається... (полохливо). Лисиця крадеться... (обережно). Слон іде... (величаво). Черепаха повзе... (поволі). Миша біжить...(швидко). Соловей співає… (дзвінко). Ворона каркає... (голосно).
З використанням прислівників дитина також:
відповідає на запитання коли? (про пори року, частини доби, явища): вчора, сьогодні, завтра, післязавтра, вранці, ввечері, вдень, вночі, навесні, влітку, взимку, восени, давно, недавно, незабаром, рано, пізно.
відповідає на запитання як? (про погодні умови): жарко, холодно, тепло, прохолодно, хмарно, сонячно, темно, мокро, волого, сухо.
відповідає на запитання як? (про настрій людей): весело, смішно, радісно, спокійно, бадьоро, жваво, сумно, понуро, тужливо.
відповідає на запитання де? (про розташування предметів у просторі): справа, зліва, прямо, високо (вгорі), низько (внизу), далеко (вдалині), близько (поблизу).
відповідає на запитання куди? (про напрямок руху): вгору, вниз, вперед, назад, вбік, праворуч, ліворуч, вправо, вліво, вище, нижче, вбік. Такі запитання допомагають формувати у дитини вмінння орієнтуватись у просторі кімнати (на стільці, біля вікна, під столом) та відносно власного тіла (ліворуч, праворуч, зліва, справа). Поступово з приміщення можна переходити до об’єктів, які знаходяться на вулиці.
Отже, навчаючи дитину активному, правильному використанню нових слів, потрібно обов'язково контролювати цей процес, що створюватиме передумови для подальшого формування та вдосконалення мовлення. Тому завдання батьків – розширювати пасивний словник дитини і з часом переводити пасивний словник в активний за допомогою бесід, обговорення, спілкування на тему: «Про все на світі». Безкінечне “чому?”, “як?” і “для чого?” - це прекрасний інструмент, створений самою природою для розвитку мовлення та збагачення словникового запасу дитини.
Вчитель — логопед Калабіна Тетяна Анатоліївна