Консультація для батьків Педагогічна занедбаність: ризики та профілактика
Давайте розглянемо, що ховається під лякаючим на перший погляд словосполученням «педагогічна занедбаність»:
За визначенням вчених, педагогічна занедбаність - це стійкі відхилення від норми в моральної свідомості і поведінці дітей і підлітків, які формуються при негативному впливі середовища і помилок у вихованні, при відсутності психічних і фізичних порушень у цих дітей/підлітків.
Риси педагогічної занедбаності можуть проявлятися чітко, але можуть і ховатися за зовні благополучною поведінкою. Педагогічно запущена дитина є психічно і фізично здоровою, але вона не володіє знаннями і вміннями, необхідними для нормальної життєдіяльності.
Зовнішніми причинами педагогічної занедбаності в дитячому віці є дефекти родинного виховання, на які нашаровуються недоліки і прорахунки з освітньо-виховної роботи в дитячому садку і в школі.
Як же зрозуміти, що дитину запустили? У дошкільному віці педагогічна занедбаність має такі прояви:
- неуспішність у рольовій грі, дитина віддає перевагу нескладним за змістом предметним іграм;
- неспроможність в інших видах діяльності;
- непідготовленість до школи, яка виражається в невідповідності рівня уявлень дитини про навколишнє середовище, віковим можливостям;
- дисгармонійність розвитку емоційно-вольової сфери, нерозвиненість психічних процесів;
- відсутність або слабкість мотивацій до навчання, пізнавальної та інших видів діяльності;
- відхилення в поведінковій сфері;
- наявність ускладнень при побудові ігрових відносин з однолітками.
- дуже бідний словниковий запас. Дитина не може висловити свою думку повноцінно, вагається з підбором слів при назві предметів і дій, вироблених з ними, не здатна описати сюжетні картинки.
У молодшому шкільному віці педагогічна занедбаність обумовлена ??дисгармонійним розвитком психологічних властивостей і якостей особистості, внаслідок неправильного виховання в сім'ї, недоліками навчання в школі.
Які ризики несе у себе педагогічна занедбаність?
Якщо своєчасно не виявити і не почати корекційну роботу над цим негативним станом, то у підлітковому віці з'являються серйозні порушення в сфері спілкування, «неприйняття» себе як особистості, комплекси; відставання з навчальної програми; порушення в сфері пізнання, а також можлива поява акцентуацій характеру. Спостерігається деформація ціннісних орієнтацій, соціальних установок, формування девіантної поведінки.
Девіантна поведінка - система вчинків або окремі вчинки, які не відповідають прийнятим в суспільстві правовим чи моральним нормам.
Важливо пам'ятати - легше попередити виникнення несприятливих станів, аніж потім ліквідовувати вже вкорінені звички і прояви, коригувати особистість.
У профілактиці педагогічної занедбаності дітей повинні брати участь не тільки психологи і педагоги, а й безпосередньо батьки.
Профілактика занедбаності ведеться в двох напрямках. По-перше, це попередження її виникнення, тобто зняття зовнішніх негативних факторів, які можуть приводити дитину до такого стану, інтенсивне формування позитивних і гальмування негативних якостей, властивостей, сторін особистості. По-друге, це попередження розвитку такого стану - подолання виникаючих прогалин у розвитку дітей, корекція поведінки, діяльності і відносин, зняття негативного емоційного стану дитини.
Вчитель – дефектолог Проніна Софія Андріївна.