Вправи на розвиток слухового сприймання для дітей дошкільного віку
Як відомо, порушення розвитку слухового сприймання можуть спостерігатися у дітей різних нозологій та різного віку. Сьогодні ми поговоримо про розвиток слухового сприймання у дітей дошкільного віку. Сприймання - це психічний процес, який полягає в цілісному відображенні предметів і явищ навколишнього світу під безпосереднім впливом фізичних подразників на рецептори органів чуття. При цьому сприймання має суб'єктивний характер, бо воно залежить від попереднього досвіду і знань. Пропонуємо вправи на розвиток сприймання вашої дитини.
1. ГРА “Тук-тук-тук"
Мета. Вчити прислухатися до немовних звуків, викликати увагу і інтерес до них; показати, що немовні звуки (стукіт) можуть про щось повідомляти, попереджати.
Устаткування. Лялька, ведмедик.
Хід гри
Бажано, щоб в грі брали участь 2 дорослих.
1-й варіант. Дитина сидить на стільці, один дорослий з нею. Лунає стук у двері. Дорослий прислухається, прикладає палець до губ, всім виглядом показує інтерес до звуку. Стук повторюється, посилюється. Дорослий встає, йде до дверей, відкриває її. Входить другий дорослий з лялькою. Радісно: «Лялька прийшла! Це вона стукала », - каже дорослий. Лялька пропонує разом з дітьми потанцювати.
2-й варіант. Дитина сидить так само. Лунає стук у двері. За дверима виявляється ведмедик. Дорослий сідає з ведмедиком поруч із дитиною і питає, де він був. Мишко каже, що він був на вулиці. Дорослий запитує, чи не замерз він - на вулиці холодно, а він без пальто, без шапки. Мишка відповідає, що йому не буває холодно - у нього тепле хутро. Дорослий пропонує дитині доторкнутись до ведмедика.
2. ГРА «Що гуде?”
Мета. Та ж.
Устаткування. Машина вантажна або легкова, клаксон або будь-яка дудка, що імітує звук клаксона.
Хід гри. Проводиться так само, але в кінці дитині пропонують повозити машину і покатати в ній ляльок.
Після цього дорослий запитує у дитини, як вона дізналася, що за дверима щось є, і дитина згадує, що вона чула сигнали машини.
3. ГРА “На чому грав зайка"
Мета. Вчити розрізняти звучання двох різко різних інструментів (барабана і гармоні); продовжувати розвивати слухову увагу.
Устаткування. Ширма або екран, іграшковий заєць (ведмедик, лялька), барабан, дитяча гармошка.
Хід гри. Дорослий показує дитині по черзі барабан і гармошку, називає кожен з інструментів, показує їх звучання. Ставить обидва інструменти на стіл і знову грає на барабані і на гармошці. Приходить заєць (ведмедик, лялька) і каже, що хоче теж пограти на барабані і на гармошці, тільки він сховається, а дитина повинна вгадати, на чому він буде грати. Дорослий ставить на стіл ширму, закриває нею від дитини зайця і інструменти. Б'є по барабану, знімає ширму і питає, на чому грав заєць. Дитина відповідає. Заєць знову стукає по барабану в присутності дитини. Втретє заєць грає за ширмою на гармошці.
4. ГРА “Крокуємо і танцюємо"
Мета. Розрізняти звучання різних інструментів і діяти на кожне звучання по-різному: під барабан - крокувати, під гармонь - танцювати.
Устаткування. Барабан, гармонь.
Хід гри. Дитина стоїть навпроти дорослого. Дорослий пояснює дитині, що під барабан треба марширувати, а під гармошку можна танцювати. Показує, як це робити: бере в руки барабан, вдаряє по ньому і одночасно крокує на місці; бере гармонь, грає і пританцьовує. Потім дитина наслідує дії дорослого: крокує під звуки барабана і танцює під гармонь.
5. ГРА “Злови мене”
Мета. Розвиток слухового сприймання
Устаткування. Дзвіночок, хустинка.
Хід гри. На початку гри зав'язуємо дитині хустинкою очі. Дорослий бере до рук дзвіночок та рухається у просторі. Задача дитини спіймати дорослого.
Звичайно ж, це не повний перелік ігор. Але ми сподіваємось, що вони допоможуть вам і вашій дитині весело та з користю провести час. Гарного всім дня!
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна