A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

Вплив уяви на розвиток інших психічних процесів у дитини

Дата: 15.03.2021 13:49
Кількість переглядів: 157

Уява буває відтворюючою або творчою:

Відтворююча уява - це уявлення чого-небудь нового для даної людини, що спирається на словесний опис або умовне зображення цього нового (креслення, схема).

Творча уява - це створення нових образів без опори на готовий опис чи умовне зображення. Творча уява полягає в самостійному створенні нових образів. Майже вся людська культура є результатом творчої уяви людей.

У творчому комбінуванні образів зникає провідна роль пам'яті, на її місце приходить емоційно забарвлене мислення.

Уява - це психічний процес. Творча уява залежить від багатьох факторів, в тому числі від віку і розумового розвитку. Інтереси дорослих і дітей різні, і уява дітей працює інакше, ніж у дорослого. Дитинство - це панування фантазії, ігор, казок і вигадок.

- До трьох років у дітей уява існує всередині інших психічних процесів, в них закладається її фундамент. У три роки відбувається становлення словесних форм уяви. Тут уява стає самостійним процесом.

- У 4-5 років дитина починає планувати, складати в розумі план майбутніх дій.

- У 6-7 років уява носить активний характер. Відтворювані образи виступають в різних ситуаціях, характеризуються змістовністю і специфічністю, з'являються елементи творчості. Творча уява необхідна людині у всіх сферах її життєдіяльності.

Прагнення дітей вказати умови походження і побудови будь-яких предметів - найважливіша психологічна передумова розвитку у них творчої (продуктивної) уяви.

Формуванню цієї передумови допомагають заняття з праці, на яких діти здійснюють свої задуми по виготовленню будь-яких предметів. Цьому багато в чому сприяють і заняття малюванням, що вимагають від дітей створити задум зображення, а потім шукати найбільш виразні засоби його втілення.

Уява дуже тісно пов'язана з пізнавальними психічними процесами і особистістю в цілому. Її специфіка полягає в переробці минулого досвіду, що зберігся у вигляді уявлень і понять. І в цьому відношенні вона нерозривно пов'язана з процесами пам'яті і перетворює те, що є в пам'яті.

Уява взаємопов'язана і з процесом сприйняття. Включаючись в сприйняття, уява збагачує створювані образи, робить сприйняття більш продуктивним. Так, сприйняття творів живопису стає більш змістовним, емоційним, коли в ньому бере участь уява.

Уява відіграє значну роль в складанні плану і програми майбутніх дій. Функція планування і програмування дозволяє людині творити, розумно направляти і керувати діяльністю.

Уява дозволяє дитині пізнавати навколишній світ, виконуючи гностичну функцію. Вона заповнює прогалини в її знаннях, служить для об'єднання розрізнених вражень, створюючи цілісну картину світу.

Не можна не відзначити вплив уяви на емоційну сторону розвитку дитини. Вона посилює емоційний тонус особистості, підвищує настрій, викликає підйом. Для успішної навчальної діяльності ця функція уяви має першорядне значення.

Уява дає початок здатності до відкриттів, допомагає знаходити нові шляхи вирішення завдань і проблем, що виникають перед дитиною.

Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень