Чому і як учать іграшки?
На думку деяких людей, іграшки для дитини не такі важливі, як книги або правильне харчування, і потрібно в дитині розвивати інтелектуальні здібності.
Для маляти іграшки дуже важливі. Гра для дитини — це робота. І це тільки збоку може здатися, що дитина, граючи, розважається. Але ні, вона працює над собою, удосконалюється, учиться говорити, фантазувати, а часом — творить. Чи не нагадує вам гра з ляльками дитини маленький театр, де є дії, діалоги, емоції? Щоб розвивати різні грані інтелекту дитини, іграшки потрібні різні. Іграшки на кмітливість (найпростіші головоломки), іграшки, що розвивають просторове мислення (усякого роду конструктори, набори кубиків), що розвивають творче мислення (мозаїки, калейдоскоп) та ін. Ви помічали, як дітям подобається натискати різні кнопочки, вимикачі, закривання -відкривання дверцят, замикання-відмикання замків — зараз пропонується багато різних таких дошок з розвитку (їх можна “зібрати” і самостійно).
Одна з найдавніших ігор — ігри в м”яч. У м”яча грають і найменші діти, але, звичайно, це ігри без усяких правил. Перші правила гри з м”ячем дитина відкриває сама, а іноді за підказки дорослих. Це гра, в яку не тільки цікаво грати як хлопчикам, так і дівчаткам , а також активно розвиває та вдосконалює моторні навички (попадати в ціль м”ячем, грати в кеглі, бадмінтон, теніс, бігати, стрибати, утримувати рівновагу та ін.)
Багато іграшок було створено давно. З покоління у покоління передавалися, удосконалювалися народні іграшки (листочки-вкладки, мішечки з різним дріб”язком, мотрійки, конічні башточки з різнобарвними кільцями - “пірамідки”). Все це — дидактичні (тобто навчальні) іграшки, які влаштовані так, що дитина, граючись із ними, здобуває певні уміння. Складаючи, порівнюючи, зіставляючи, вкладаючи одна в одну мотрійок чи надягаючи на стрижень кільця башточки-пірамідки, дитина або відразу побачить помилку, або просто не зможе її допустити завдяки вірній конструкції іграшки. Адже тільки складаючи в правильній послідовності (вкладаючи меншу в більшу) можна скласти всі фігурки в одну. Одночасно, після декількох досвідів, дитина звикає порівнювати деталі — на око визначає, які половинки з”єднати разом, а також уточнювати назви кольорів (наприклад, на великій - синя хусточка, а на маленькій - червона).
До дидактичних іграшок належать мотрійки, пірамідки, “поштові скриньки”, вкладки, об”ємні пазли, кубики для складання цілісних зображень предметів, із зображенням дій, літер і цифр, мозаїка різних видів, дидактичні ляльки (хлопчик і дівчинка). Дидактичні іграшки сприяють засвоєнню дітьми певних норм і правил. За їх допомогою дошкільники закріплюють знання сенсорних ознак (колір, форма, величина), уміння порівнювати предмети візуально і шляхом накладання та прикладання. Дидактичні іграшки сприяють розвитку всіх складових мовлення, зорового сприймання, уваги та пам”яті, мисленнєвих операцій (аналізу, синтезу, порівняння, співставлення, узагальнення, класифікації), дрібної моторики.
Вчитель — логопед Тетяна Анатоліївна Калабіна