Консультація психолога для батьків “Про функціональні блоки мозку”
На початку 20 століття радянський психолог і засновник нейропсихології А.Р. Лурія розділив мозок людини на 3 блоки. Їх функціонування (правильне або порушене) і взаємодія впливають на роботу психіки. Наукова назва цих блоків - функціональні блоки.
Перший функціональний блок (енергетичний).
Відповідає за загальний тонус організму, дає йому енергію, він також відповідальний за те, як в майбутньому людина буде переживати емоції (успіх-неуспіх). У перші роки життя саме цей блок бере участь в «запам'ятовуванні» і закріпленні емоційно яскравих моментів. Надалі на їх основі людина реагує на конкретні ситуації тієї емоції, яку «запам'ятав» його мозок в дитинстві.
Перший блок:
бере участь в організації уваги, пам'яті, емоцій (особливо найбільш сильних - таких, як страх, гнів, радість, задоволення).
переробляє інформацію про стан наших внутрішніх органів і регулює їх стан,
підтримує загальний тонус центральної нервової системи (ЦНС).
Формується перший функціональний блок з внутрішньоутробного періоду і до 2-3 років.
Все, що відбувається з мамою під час вагітності (хвороби, психологічні травми, прийом ліків і т.д.), позначається на тому, як буде розвиватися перший блок мозку дитини.
Ознаки, що в розвитку першого функціонального блоку є порушення:
швидка стомлюваність, млявість; емоційна неврівноваженість; різні алергії; часті хвороби; знижений м'язовий тонус / надмірний м'язовий тонус; нездатність самостійно зав'язувати шнурки; незвичайні пози; дизартрія, дисграфія; порушення полів зору
Другий функціональний блок.
Відповідає за прийом, переробку і зберігання інформації, яка надходить із зовнішнього світу через основні системи аналізу: зорова (бачу), слухова (чую) і шкірно-кінетична.
Складається блок з трьох видів зон в шарах кори:
Первинні зони приймають і аналізують повідомлення ззовні. Якщо вражені ці зони, дитина не сприймає всю інформацію, яка надходить до нього через одну з систем аналізу (через зір, слух або дотик). Наприклад, якщо інформація приходить через очі, але при цьому зона, яка відповідає за прийом і аналіз зорового повідомлення пошкоджена або не сформована, людина не бачить певними половинами очей (правобічна / лівостороння геміанопсія).
Вторинні зони відповідають за з'єднання різної інформації, отриманої від однієї системи аналізу. Якщо порушені ці зони, дитина не здатна зібрати окремі ознаки об'єкта в цілісний образ. Наприклад, людина дивиться на рукавичку, при цьому бачить 5 роздільних кишеньок, але не може скласти це в образ рукавички або, розглядаючи обличчя іншої людини, бачить окремо очі, ніс, рот, але не здатний з'єднати їх в одну особу (агнозії). Те ж саме може бути і з процесом мовлення: дитина переставляє склади, букви в слові або чує окремі слова, але не може скласти їх у речення, не розуміє цілісний сенс того, що йому говорять (афазії).
Третинні зони відповідають за з'єднання інформації, яка надходить через всі основні системи аналізу (слух, зір, дотик). Якщо ці зони порушені, людина втрачає здатність орієнтуватися в просторі.
Ознаки, що в розвитку другого функціонального блоку є порушення:
не сформовані просторові уявлення (наприклад, школяр читає через абзац, пропускає слова, перестрибує через рядки і т.д.)
не сформовані сенсо-моторні координації (наприклад, рух очей і рук не узгоджені); незручність, однотипність рухів.
Другий блок формується від 3-х до 7 років.
Третій функціональний блок.
Відповідає за програмування, регуляцію і контроль перебігу психічної діяльності. Включає в себе моторні, премоторні і префронтальні відділи кори лобових частин мозку. Якщо вражена моторна кора, спостерігаються парези і паралічі окремих груп м'язів. Поразка премоторної кори порушує рухові навички. Якщо вражені префронтальні відділи лобових часток, людина не може свідомо формувати цілі, будувати довгострокові плани, живе в стані «тут і зараз» без можливості цілеспрямованої поведінки.
Ознаки, що в розвитку третього функціонального блоку є порушення:
відволікання на будь-який стимул; пропуски букв в листі, недописування слів, незакінчення вправ; бідність мови; неможливість вирішувати смислові завдання
Формується третій функціональний блок з 7 до 15 років.
Лобові частки повністю дозрівають до 20 років, а в окремих випадках - до 25 років.
Якщо вражений або не сформований хоч один з трьох блоків або якийсь із їх відділів, це відображається на всій психічній діяльності дитини. Важливо вчасно звернутися за допомогою фахівців і провести необхідну роботу з корекції дефектів. Дитячий мозок досить пластичний, і зусилля, докладені до 5-7 років, можуть дати дивовижні результати.
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна