Що має знати дитина перед вступом до першого класу?
Не існує офіційних вимог до того, що має знати дитина перед школою. Однак є базовий набір знань і умінь, якими добре б володіти до цього моменту, щоб освоєння шкільної програми було більш ефективним, а дитина відчувала себе впевнено у новому середовищі.
Пропонуємо вам ознайомитися із приблизним списком знань і навичок, якими бажано володіти майбутньому першокласнику.
Вміння розповісти про себе та свою сім'ю
Першокласник має бути здатний: назвати свої прізвище, ім'я та по-батькові, вік та дату народження; вимовити імена та професії батьків, інших членів сім'ї; знати, у якому місті та країні він живе.
Математичні навички
Звичайно ж, у школі дітей вчать рахувати, писати і читати. Але прийти абсолютно без знань не можна. У дитячому садку і вдома дитина повинна навчитися працювати з цифрами, навчитися сприймати їх візуально.
До першого класу малюк повинен вміти:
- рахувати від одного до десяти;
- знати, як виглядає кожна цифра;
- вміти писати число від 1 до 10;
- вміти рахувати кількість тварин на зображенні;
- складати фігури або предмети та рахувати їх;
- розкладати на картинках числа від меншого до більшого і навпаки.
Читання та письмо
Вивчити напам'ять алфавіт - завдання не з легких. Але перед першим класом малюки повинні знати, як виглядають літери, і які звуки відповідають буквам. Це не означає, що кожен родинний вечір повинен починатися з повторення алфавіту. Це означає, що дитині потрібно запропонувати цікаві вправи, щоб сформувалися потрібні навички.
Перед вступом у початкову школу, майбутній першокласник повинен:
знати, як виглядають літери; знати, як вони звучать;
вміти знаходити певну букву серед інших;
писати голосні літери;
заповнювати пропуски в словах потрібними літерами.
Деякі батьки бояться змушувати дитину вивчити повністю алфавіт або зайвий раз перенапружити вправою. Але боятися не варто! М'яко пропонуйте дитині вчити в день декілька букв, пропонуйте вправи на їх запам'ятовування. Деяким дітям дуже подобається цей процес, особливо при взаємодії з батьками. Вивчивши всі букви, навчившись їх писати, дитині буде набагато легше в школі!
Після того, як дитина вивчила букви і звуки - саме час навчися читати, а також сформувати розуміння того, як правильно будувати речення. Перед тим, як піти в перший клас, малюкові необхідно:
навчитися збирати слова на картках (вправа «Склади слово»);
читати по складах слова;
пояснювати реченням, що відбувається на зображенні (наприклад: «Котик грає з ниточкою»);
заповнювати в слові пропуски буквами.
Логіка та загальні уявлення про світ
Розвивати логічне мислення потрібно з самого раннього дитинства. Важливо навчити дитину дошкільного віку орієнтуватися в просторі, вивчити з нею геометричні фігури, навчити знаходити відмінності, знати птахів і тварин. Ці базові знання стануть надійною основою для отримання більш глибоких знань в більш старшому шкільному віці. Перед тим, як йти в перший клас, дитині необхідно:
навчитися знаходити відсутню частину фігури (працювати з сортерами, рамками, трафаретами);
знаходити половинку геометричної фігури;
знаходити відмінності на картинках; знати і вміти пояснити, чим відрізняються пори року;
вміти порахувати на картинці предмети;
знаходити предмети на картинках, які відносяться до одного класифікаційного ряду: одяг - до одягу, рослини - до рослин;
орієнтуватися в просторі, знати, де ліва рука, де права; знати, що таке множина і однина, і чим вони відрізняються;
відрізняти предмети за характеристиками (кольором, формою, текстурою).
Комунікативні навички
Навіть якщо дитина ерудована, опинившись серед малознайомих дітей та вчителя, вона може зніяковіти, злякатися і не змогти говорити. Буває, що діти вдома базікають – не зупиниш, а у школі весь час мовчать. Це викликано страхом перед чужими людьми та незвичною ситуацією. Тому важливо заздалегідь підготувати дитину до такої зміни, розповісти про школу – як простір, де все інше, але в якому безпечно бути собою. Можна поділитись своїм радісним шкільним досвідом.
Якщо ваша дитина не встигла освоїти щось із цього списку – не впадайте у відчай. Як показує практика, до першого класу приходять діти з абсолютно різним рівнем умінь, і далеко не завжди першокласники-розумники залишаються такими й надалі. Дитина в період молодших класів має величезну запопадливість і потенціал до вивчення цікавих йому явищ. Тому основна мета школи та батьків у ці роки – створити комфортні умови для розвитку і оволодіння знаннями
Вчитель-дефектолог Проніна Софія Андріївна