Консультація для батьків «Дислексія у дітей»
Дислексія – це часткове порушення процесу читання, яке проявляється в стійких та повторюваних помилках читання, зумовлених несформованістю вищих психічних функцій, які беруть участь у процесі читання.
Такий стан діагностується переважно у дітей, що навчаються в початковій школі. Але батьки можуть помітити складності з навчанням читання у своєї дитині і трохи раніше, хоча в дошкільному віці відсутність успіхів в читанні частіше виправдовують тим, що дитина ще мала.
Як правило, при даному порушені у дитини немає відставання в розумовому розвитку, при обстеженні зору також не буде виявлятися жодних патологій.
Дислексія також може супроводжуватися дисграфією (порушенням процесу письма) і дискалькулією (порушенням в засвоєнні, виконанні математичних понять і операцій).
Як зрозуміти, що у дитини дислексія? Є декілька ознак, які можуть вказувати на наявність цього порушення:
• Дитина повільно послогово читає, змінює склади місцями;
• У неї виникають складнощі з повторенням і відтворенням ритмів;
• Спостерігаються явища моторної незграбності, легкі порушення дрібної моторики;
• «Вигадування» слів під час читання;
• Плутає схожі за написанням букви;
• Складнощі з розумінням прочитаного тексту, переказами;
• Мають місце порушення просторового сприйняття і уявлень, дитина може плутати ліве і праве;
• Дитина набагато більше розуміє усне мовлення, ніж письмове;
Діагностувати дислексію потрібно якомога раніше. У разі несвоєчасного виявлення і відсутності корекції, таке порушення може завдати негативний вплив на всю подальшу навчальну діяльність дитини, адже освоєння дитиною навчальної програми безпосередньо залежить від її вміння добре читати і правильно розуміти прочитану інформацію.
Дуже часто діти з дислексією страждають від необґрунтованих претензій зі сторони батьків і вчителів, отримують ярлик «невстигаючої» дитини. Але насправді такі діти можуть бути дуже обдарованими в творчості i добре розбиратися в точних науках . Труднощі з читанням сильно знижують оцінку їх власних успіхів і, як наслідок, самооцінку. Таким дітям потрібно не нав'язування зайвих годин читання, а спеціальна корекційна робота і психологічна підтримка.
Дефектолог Проніна Софія Андріївна