Емоційний інтелект
Емоційний інтелект – це здатність розуміти та керувати власними емоціями, а також розуміти емоції інших людей. Головною рисою цієї навички є вміння контролювати свої емоції і видавати те, що потрібно побачити всім навколо. Ті, хто володіють емоційним інтелектом швидше знаходять контакт з людьми і отримують задоволення від спілкування. Вони швидше приймають рішення та отримують бажане, можуть брати на себе відповідальність і здатні долати проблеми ще на етапі їх зародження.
Поради для розвитку емоційного інтелекту
Усвідомте власні емоції
Вправа 1. Щоб дізнатися, наскільки ви розумієте свої почуття, дайте відповідь на 3 питання. Яку емоцію я зараз відчуваю? Саме зараз ця емоція корисна для мене? Як часто протягом дня я відчуваю цю емоцію? Описуйте лише ті емоції, які ви відзначили у себе під час читання цих питань. Вправа допоможе запустити процес самоаналізу. Робіть його регулярно в різних ситуаціях, і з часом ви звикнете звертати увагу на свої почуття.
Вправа 2. "Щоденник емоцій". Протягом дня записуйте всі свої емоції та події, які їх викликали. Мета – краще зрозуміти себе. Для візуалізації можна використовувати фломастери для позначення кольору емоцій або смайликів. А потім поставте собі завдання – збільшити кількість веселих смайликів. І пам'ятайте, що більшість подій – самі собою нейтральні. А емоції – це лише наша реакція на них.
Розвивайте емпатію
Зрозуміти емоції іншої людини буває дуже складно. Але намагайтеся деколи ставати на місце начальника, який дратується через зриви дедлайну, голодного чоловіка чи втомленої дружини. Аналізуйте чужі емоції за прикладом власних. Найкраще допоможе зрозуміти, що відчуває ваш співрозмовник, вміння слухати.
Вправа. Як можна розвинути емпатію? Для цієї вправи вам знадобиться партнер. Це може бути родич, друг, колега або просто людина, яка готова вам допомогти і виділити 20 хвилин свого часу. Виберіть зручне місце та спокійну обстановку. Продумайте тему вашої розмови (не обговорюйте нічого болючого) та послідовність обговорення.
Через 5 хвилин після початку розмови поставте себе подумки на місце співрозмовника. Відчуйте все, що може зараз хвилювати, які емоційні імпульси він відчуває. Тримайте свою увагу у фокусі, запам'ятовуйте кожне почуття. Через 10 хвилин подумки перемістіть себе на позицію спостерігача. Зробити це буде простіше, якщо ви уявите, що дивіться на розмову як з верхнього кута кімнати. Зверніть увагу, як змінилися ваші реакції на слова, наскільки уважно слухаєте співрозмовника. Багато хто говорить, що при цьому загострюється сприйняття: якщо до цього їм начебто демонстрували кіно поганої якості, то тепер з'являються яскраві фарби, фокус та різкість. Повторюйте цю вправу принаймні раз на тиждень. Навичка емпатії напрацьовується!
Шукайте мотивацію
«Серце» емоційного інтелекту – це мотивація. Часто саме емоції є тією рушійною силою, яка з середини змушує вас вийти із зони комфорту і впевнено рухатися вперед. Щоб тренувати вміння внутрішньої мотивації, потрібно знаходити щось хороше навіть під час провалу. Фіксуйте моменти, коли ви думаєте в негативному руслі і змінюйте свої думки на позитивні. Ставте невеликі цілі, які вас надихають, і після їх досягнення відчуйте свої піднесенні емоції та нагородіть себе.
Вправа. Як можна визначити свої мотиви? Поставте собі питання «Чому?» Причому послідовно 5 разів. І самі на нього відповідайте. Наприклад: «Чому я ходжу на роботу?» Тому що це мій розвиток. «Чому для мене важливий розвиток?» Щоб довести собі… «Чому мені треба довести собі…?» Мені важливо бути гідним... "Чому мені важливо бути гідним...?" Я зможу собі дозволити… «Чому мені важливо дозволити собі…?» Щоб почуватися вільним і робити те, що я люблю. Ці прості 5 запитань та відповідей дають бачення своїх глибинних мотивів до дії. До речі, є ще одне питання, яке багато що пояснює: «Що б я робив навіть без грошей?»
Покращуйте навички спілкування
Важлива складова емоційного інтелекту – мистецтво взаємодії з іншими людьми. Але мова тут не лише про вміння бути дружнім. Люди з високим емоційним інтелектом уміють співчувати, вирішувати конфлікти, переконувати, а також знають ази невербальної комунікації. Намагайтеся зрозуміти свого співрозмовника, вивчайте конфлікти, щоб знати способи їх вирішення, та вчіться хвалити інших людей.
Вправа. Припустимо, що завтра вам потрібно уявити себе дуже важливому форумі. На виступ у вас є рівно 31 секунда. Щоб підготуватися до презентації, зробіть таке: уявіть приміщення, де виступатимете, і людей, які в ньому знаходяться; відчуйте їх емоції, зрозумійте, чого вони хочуть; відчуйте впевненість у собі; в одному реченні викладіть суть свого виступу.
Застосовуйте здобуті навички
Намагайтеся в повсякденному житті застосовувати навички самоусвідомлення та емпатії. Якщо ви звикли реагувати на ситуацію роздратуванням, впіймайте цю емоцію і змініть її на байдужість чи навіть радість. І пам’ятайте, що все навколо нейтральне, і лише наші емоції роблять якісь події хорошими чи поганими.
(Заходьте на наш телеграм канал за посиланням https://t.me/+cxCCLjJVzHw4ZDYy)
З повагою, практичной психолог Ящишина Анастасія Костянтинівна