Ігри і вправи для розвитку м'язів руки і пальців
Пальчикові вправи та ігри можуть займати різне місце в режимі дня дитини і виконувати неоднакову роль. У дошкільному віці ці ігри доцільно проводити з дітьми саме перед заняттями з письма, малювання, аплікації або ліплення. Вони - ніби невеличка розминка, гімнастика перед важкою працею. А ще доцільно використовувати їх посеред заняття як фізкультхвилинку, щоб руки і пальці відпочили, розслабилися після напруженої роботи.
Розвивати м'язи руки, пальців можна не лише спеціальними іграми і вправами, але і в інших видах діяльності. Зокрема, це зображувальна діяльність (малювання, аплікація, ліплення), конструювання (особливо з паперу, орігамі), показ дітьми різних видів театрів, ігрова діяльність (особливо настільні та дидактичні ігри), ручна праця, музичне виховання (особливо гра на музичних інструментах). Важливу роль відіграють заняття з математики (дії з предметами, різні види графічних диктантів), заняття з підготовки руки дитини до письма, фізкультури, рухливі ігри та вправи. Добре сприяє розвиткові дрібних м’язів робота з ниткою, макраме, плетіння, в'язання, викладання візерунків з насіння. Пропонуємо вам добірку ігор, які захоплять вашого малюка і допоможуть розвинути дрібну моторику.
Ігри з мотузкою, малювання мотузкою. Вчитися малювати можна не лише олівцями, крейдою, а й за допомогою звичайної мотузки. Для цього потрібна мотузка завдовжки 0,5-1,5 м. Перші вправи - зображення простих за формою предметів (квіти, яблука, груші). Візьміть коротку мотузку, покладіть її зручно на рівній поверхні столу або килима. Бажано мати контрастний фон. Повправляйтеся разом з дитиною у виконанні петель-пелюсток. Засвоївши цей прийом, викладайте петельки-пелюстки по колу, щоб замкнути його, використавши всю мотузку. Стежте за тим, щоб петельки були однакові, тоді квітка буде гарною. Після фруктів - ялинка (1 м мотузки).Наступний етап - викладання метелика. Міняючи малюнок верхніх і нижніх крилець, робимо різновиди метеликів. Засвоївши цей етап, можна переходити до зображення тварин. Будь-яке зображення починається з голови, далі стежте за характером форми тулуба тварини. Робота з мотузкою вимагає неабиякої кмітливості, уяви, фантазії. Якщо дитині подобаються ці заняття і вона намагається привносити в зображення форми свої доповнення, підтримайте її починання. Малюнки за допомогою мотузки мають своєобразну характеристику - м'якість отриманих форм викликає почуття спокою, довершеності, тим самим заохочуючи дитину до сприйняття декоративно-прикладного мистецтва, зокрема, художньої вишивки, плетіння мережива.
Ігри з фантами. Для цих ігор можна використовувати фантики з цукерок, жувальної гумки, вкладки з гумки. Фантики складають у такій послідовності:
1.Ділять на три частини вздовж, загинаючи першу і третю частини до середньої.
2.Потім так само ділять на три частини, але поперек.
3.Загинаємо кінчики і складаємо в маленький квадратик (вкладаємо верхню частину смужки в кишеню нижньої). Зробивши кілька фантиків, можна починати гру. Ігри з фантиками можуть бути такими: "Стріляння фантиками", "Чий далі полетить?", "Попади в ціль", "Тир", "Зароби більше балів". Для ігор можна намалювати різне поле. Воно може нагадувати мішень для стрільби з різною розміткою. В грі можуть бути різні завдання: попади в десятку, перекинь фантик друга, фантик повинен покрити фантик іншого гравця та інші.
Є різні способи стріляння фантиками, які впливають на розвиток м'язів долоні та всіх пальців.
1.Покладіть фантик на ніготь великого пальця і клацанням вказівного відправте його в політ.
2.Фантик кладеться на ніготь вказівного пальця і відправляють у політ клацанням об великий палець.
3.Фантик лежить на нігті середнього пальця. Клацаємо об великий палець.
4.Фантик лежить на нігті безіменного пальця. Клацаємо об великий палець.
5.Фантик лежить на нігті мізинця. Клацаємо об великий палець. 6.Фантик кладуть на долоню, а тоді різко плескають по ній знизу долонею іншої руки.
7.Фантик кладуть на тильну сторону долоні й різко підштовхують знизу другою рукою.
Ігри з ґудзиками і камінцями дуже нагадують ігри з фантиками. Можна використовувати ті самі способи метання, такі самі завдання. Але завдання можуть бути й іншими: попади в ямку, вибий далі ґудзик, підкинь 5-6 камінців угору і злови їх якнайбільше.
Ігри з сірниками або паличками. З сірників (зачищеними від сірки) і паличок можна викладати різні фігури і предмети на площині або робити об'ємні фігури. Для об'ємних фігур палички можна з'єднувати пластиліном або використовувати пластилінові палички. Ігри з сірниками і паличками можуть бути такі: "Колодязь", "Мозаїка", "Викладемо картинку", "Парканчик", "Будинок", "Меблі" та інші. Такий вид роботи не лише розвиває дрібну моторику пальців рук, а й сприяє розвиткові уваги, фантазії, виховує посидючість, витримку.
Графічні вправи. Дітям дуже цікаво виконувати ці вправи. Вони сприяють розвитку м'язів руки, готують її до письма. Дитина вчиться орієнтуватися в зошиті, працювати з клітинками, закріплює просторові уявлення, запам'ятовує лічбу, цифри. В процесі виконання графічних диктантів у дітей розвивається мислення, пам'ять, увага, уява, розвиваються окомір, посидючість, дитина вчиться працювати за словесною вказівкою. Такий вид роботи, як з'єднання крапочок, можна починати з середнього дошкільного віку. Дітям дають знайомі фігури з невеликою кількістю крапочок (до десяти), для старших дітей завдання ускладнюється, збільшується кількість крапочок, щоб вийшла складна фігура. Диктант по клітинках можна дати як гру "Що вийде?" або "Хто намальований?" Для цього дорослий ставить дітям у зошиті крапку і, заховавши взірець, починає диктувати: дві клітинки вгору, три клітинки вліво і т. д. А в кінці виходить контур замкненої фігури. Дорослий запитує, що у дітей вийшло і показує свій взірець. Такий диктант використовується в старшому дошкільному віці.
Цікавою формою роботи є малювання орнаментів та візерунків по клітинках. Спочатку діти можуть змальовувати окремі елементи візерунка, предмети, а далі придумувати їх самі. Це можуть бути візерунки для вишиванок, рушників, рослинні елементи, квіти, іграшки, посуд та інше.
Цікаві фігури. Це вправи для розвитку м'язів пальців руки. Вони сприяють розвитку уяви, творчості дітей. Спочатку, для закріплення знань про геометричні фігури, дитину можна навчити малювати різні фігури за допомогою трафаретів, вчитися їх обводити, замальовувати та зашриховувати. А згодом ускладнити завдання, розвиваючи та використовуючи творчі здібності дитини. Наприклад, дитині дають намальований кружечок, а вона повинна домалювати різні деталі, щоб вийшла істота або предмет.
Такі вправи для п'ястей рук та пальчикові ігри, не тільки знімуть втому м'язів рук, а і сприятимуть розвитку творчості в дітей. Батьки, які приділяють увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем: по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини, по-друге, покращують розвиток мовлення малюка, по-третє, готують його до оволодіння навичок письма.
Вчитель-логопед Калабіна Тетяна Анатоліїв