Значення розвитку комунікативних навичок у дошкільнят
Важко назвати хоча б один корисний навик, який не потрібно було б розвивати з дитинства. І один з найважливіших навичок, який стоїть прищепити дитині - це вміння спілкуватися з людьми і грамотно доносити свої думки.
Комунікативні здібності - це індивідуальні психологічні особливості особистості, які забезпечують ефективну взаємодію між людьми в процесі спілкування. Вони передбачають бажання і вміння соціального спілкування, обміну інформацією, вербального та невербального вираження емоцій за принципами взаємної ввічливості, тактовності, гуманності.
Комунікативні навички важливі не тільки для соціальної адаптації дитини, але і для її розумово-психологічного розвитку. Достатній рівень комунікації спрощує адаптацію дитини в новому колективі і дозволяє визначити її готовність до школи.
Розвиток комунікативних навичок дитини починається з першого дня життя. Найважливіша роль на етапі дорослішання приділяється саме батькам. Формування комунікативної компетентності дітей дошкільного віку відбувається в спілкуванні зі «своїми» дорослими. Члени родини першими прищеплюють дитині основні правила спілкування з іншими.
Для розвитку комунікативних навичок необхідно:
демонструвати дитині норми і правила комунікації в суспільстві за допомогою власного прикладу;
розвивати бажання спілкуватися з оточуючими;
виховувати вміння говорити, вислуховувати, правильно сприймати емоції співрозмовника;
навчити правильно вирішувати конфліктні ситуації.
Засвоєння комунікативного досвіду відбувається за допомогою живого спілкування, перегляду фільмів, читання книг, спостереження за природою, оточуючими людьми і подіями.
Розвиток комунікативних навичок дітей дошкільного віку відбувається щодня. Важливо, щоб практика позитивно впливала на малюка, розкривала його творчий потенціал, поповнювала словниковий запас, культивувала гуманне ставлення до світу. Це безпосередньо залежить від атмосфери і культури спілкування в сім’ї.
За допомогою комунікації в побуті батьки навчають дітей побудові діалогу, знайомлять з необхідною для життєдіяльності лексикою, прищеплюють культуру мовлннєвої поведінки. Комунікація на природі, в міському середовищі, під час спільної трудової діяльності або подорожі значно збагачує дитячі уявлення про рідну мову. Важливо дозволяти дитині споглядати навколишній світ, терпляче і доступно пояснювати те, що відбувається, знаходити відповіді на її питання. Прояв поваги і безумовна любов, а також відсутність стресу, крику - базові умови для розвитку позитивних комунікативних навичок дітей.
Ігрова діяльність для розвитку комунікативних навичок
Гра - один з ефективніших педагогічних методів навчання міжособистісному спілкуванню. Ігрова активність розкриває індивідуальне сприйняття світу дитиною, удосконалює здатність до самовираження.
Дидактичні та настільні ігри допомагають формулювати висловлювання, складати нові слова, розвивають мовлення та вміння висловлювати власну думку, поповнюють словниковий запас дошкільника.
Благотворно впливає на розвиток комунікативних навичок дитини спілкування з іншими дітьми. Спільні ігри, читання книг, виконання творчих завдань вчать навичкам продуктивної спільної діяльності і вмінню проявляти повагу до іншого. Будь-яка гра має терапевтичний вплив, якщо проходить за встановленими правилами і під керівництвом дорослого.
Говорячи про комунікативну компетентність, важливо пам'ятати про невербальні прийоми вираження емоцій. Жести, міміка, пантомімічні рухи допомагають пояснювати і виражати емоції. Тому важливо щоб при розвитку комунікативних навичок у своєї дитини батьки також приділяли увагу і цьому аспекту комунікації.
Слід пам'ятати, що низька комунікативна компетентність дитини дошкільного віку призводить до міжособистісних конфліктів і появи у нього почуття відчуженості, замкнутості, непотрібності.
А розвинені комунікативні навички і толерантне ставлення до соціуму забезпечують у дитини внутрішню впевненість, здатність самостійно знайти рішення в будь-якій життєвій ситуації, максимально комфортне для себе і без шкоди для оточуючих.
Вчитель – дефектолог Проніна Софія Андріївна.