Консультація для спеціалістів «Метод замінюючого онтогенезу»
Метод замінюючого онтогенезу (МЗО) — це один з унікальних корекційнийних прийомів в роботі з дітьми від 3 до 10 років.
Ідеологія методу замінюючого онтогенезу грунтується на теорії А.Р. Лурія про три функціональних блока мозку і вчення Л.С. Цвєткової про нейропсихологічну реабілітацію психічних процесів.
В якості основного в МЗО виступає принцип співвіднесення актуального статусу дитини з основними етапами формування мозкової організації психічних процесів і подальшим ретроспективним відтворенням тих ділянок його онтогенезу, які з тих чи інших причин не були ефективно освоєні.
Вплив на сенсомоторний рівень з урахуванням загальних закономірностей онтогенезу викликає активізацію в розвитку всіх вищих психічних функцій (ВПФ). Так як він є базовим для подальшого розвитку ВПФ, на початку корекційного процесу перевага віддається руховим методам, які активізують, відновлюють і налагоджують взаємодії між різними рівнями і аспектами психічної діяльності. Актуалізація і закріплення будь-яких тілесних навичок припускають затребуваність ззовні таких психічних функцій, як, наприклад: емоції, сприйняття, пам'ять, процеси саморегуляції і т.д. Отже, створюється базова передумова для повноцінної участі цих процесів в оволодінні читанням, листом, математичними знаннями.
Нейропсихологическая корекція являє собою трирівневу систему.
Кожен з рівнів корекції має свою специфічну «мішень» впливу і спрямований на всі три блоки мозку ». (А.В. Семенович)
1-й рівень
- «рівень стабілізації і активації енергетичного потенціалу організму». Методи 1-го рівня спрямовані, перш за все, на функціональну активацію підкіркових утворень головного мозку.
2-ий рівень
- «рівень операційного забезпечення сенсомоторного взаємодії із зовнішнім світом». Методи 2-го рівня спрямовані на стабілізацію міжпівкульних взаємодій і спеціалізації лівого і правого півкуль.
3-й рівень
- «рівень довільної саморегуляції і змістотворних функції психічних процесів». Методи 3-го рівня спрямовані на формування оптимального функціонального статусу передніх (префронтальних) відділів мозку.
У корекційний процес поетапно включені вправи 1-го, 2-го і 3-го рівнів, однак час застосування тих чи інших методів варіюються в залежності від вихідного статусу дитини.
Відповідно застосування методів різного рівня вимагає продуманої стратегії і тактики, заснованої на результатах нейропсихологічної діагностики.
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна