Особливості психічного розвитку дітей з порушеннями зору
Консультація для батьків “Особливості психічного розвитку дітей з порушеннями зору”.
Втрата зору формує своєрідність емоційно-вольової сфери, характеру, чуттєвого досвіду. У дітей з порушеннями зору виникають труднощі в грі, навчанні. При цьому розвиток вищих пізнавальних процесів протікає нормально; переважає абстрактне мислення. Звук - основний фактор орієнтування. Вважається, що у таких дітей добре розвинене шосте відчуття, що дозволяє їм на відстані помічати предмети, за допомогою дотику розрізняти колір. Компенсація сліпоти - цілісна психічна організація, система сенсорних, моторних, інтелектуальних компонентів, що забезпечують дитині адекватне і активне відображення зовнішнього світу.
У слабозорих дітей основним орієнтиром є залишковий зір, велике значення відіграє дотик. Мова збережена, але звужена сфера активного спілкування, спостерігається вербалізм. Діти мислять на основі чуттєвого відображення. Рівень уваги низький, характерна неуважність і пасивність інтересів.До двох-трьох місяців життя немовля з глибокими порушеннями зору за характером реакцій і поведінки майже не відрізняється від зрячої дитини того ж віку. І тільки після цього періоду патологія починає помітно проявляти себе. Малюки відстають від однолітків у освоєнні навичок рухливості (повороти зі спини на живіт і назад, спроби сідати, а в подальшому і самостійно ходити), у них уповільнено розвивається мислення, виникають труднощі в спробах оволодіння предметними діями.
Крім того, зниження зорових функцій негативно впливає на психічний, фізичний і емоційний розвиток, що виражається в малій рухливості, зниженому настрої, тенденції до замкнутості, "зануренню в себе" і, як наслідок, призводить до ігнорування контактів з іншими дітьми.
Психологічні особливості розвитку дітей з порушеннями зору повинні знати кожні батьки.
Потрібно враховувати наступні моменти:
Діти зі складними порушеннями зору відстають не тільки у фізичному, а й розумовому розвитку (тому їм забезпечують особливе навчання).
Через слабкі зорові функції у дитини можуть спостерігатися проблеми з координацією рухів, мисленням і т.д.
Навички ходьби і мови з'являються набагато пізніше, ніж у здорових дітей.
Характеристика пацієнтів з поганим зором майже у всіх однакова. У всіх підвищена неуважність, слабка пам'ять, низька концентрація уваги і т.д.
Вони не здатні адекватно оцінювати емоційний стан партнера, часто вступають в конфлікти, бувають образливими і роздратованими. Правда, ступінь перерахованих вище проявів різна.
Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна