A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

Особливості розвитку діалогічного мовлення у дітей з ООП

Дата: 22.01.2021 11:56
Кількість переглядів: 1101

Особливості розвитку діалогічного мовлення у дітей з ООП

Діалогічне мовлення — це форма мовної комунікації, учасники якої обмінюються

репліками-висловлюваннями, по суті, є чергування й промовляння здебільшого

невеликих, неповних речень простої будови, якими обмінюються співрозмовники.

У дітей із нормальним розвитком мовлення комунікативні уміння та навички

формуються послідовно, на основі пристосування до потреб спілкування.

У дітей із порушеннями мовлення (або з ООП) вони у достатньому обсязі та якості

спонтанно не утворюються, і процес їх формування відбувається у більш пізні

строки, а дефіцит мовних засобів подовжений час не дозволяє цим дошкільникам

активно включатися у мовленнєве спілкування.

Головним завданням спеціального навчання діалогічного мовлення є оволодіння

дітьми навичками мовленнєвого спілкування.

Це передбачає розвиток у них розуміння мовлення оточення, накопичення

мовленнєвих засобів, засвоєння різних форм спілкування.

Діалог – складна форма соціальної взаємодії. Участь у діалозі потребує складних

умінь:

• – власно мовленнєві уміння (вступати у спілкування, підтримувати і

завершувати спілкування; говорити виразно і в нормальному темпі,

користуватися інтонацією діалогу);

• – уміння мовленнєвого етикету (звернення, знайомство, привітання,

запрошення, прохання, згода та відмова, вибачення тощо);

• – уміння спілкуватися у парі, в групі з 3-5 осіб, у колективі;

• – уміння спілкуватися для планування сумісних дій, досягнення

результатів і їх обговорення;

• – невербальні уміння – доречне використання міміки та жестів.

Навички та вміння діалогічного мовлення є основою оволодіння монологічним. І

починати навчання необхідно з формування у дітей із порушеннями мовлення

початкових форм діалогу розмовно-побутового характеру.

Основною метою роботи з формування і розвитку початкових форм діалогічного

мовлення є формування умінь, необхідних для спілкування. Це здійснюється

шляхом поступового переходу від ситуативної до контекстної форми мовлення,

тобто розвиток спілкування відбувається у відповідності із загально-психологічними

закономірностями розвитку мовлення дітей у нормі.

Розвиток мовленнєвої комунікації пов'язаний із накопиченням словникового запасу,

а також із засвоєнням правил його використання. Ці правила засвоюються дітьми, як

і мовлення в цілому, практичним шляхом поступово: спочатку через сприйняття

мовлення дорослого, потім у відображеному мовленні і, нарешті, використовують їх

у самостійному мовленні. До цих правил відносяться різні зміни слів у залежності

від поєднання їх із іншими словами в тому чи іншому висловлюванні, уточнюються

лексичні та граматичні значення слів.

Корекційна робота розпочинається із розвитку сприйняття дітьми мовлення

оточення, що здійснюється в процесі щоденної практичної діяльності дітей.

Використовуються для цього усі режимні моменти, ігри, заняття, спостереження,

екскурсії; звернене мовлення батьків, логопеда, вихователя застосовують як засіб

регуляції дитячої діяльності. Адекватне виконання дій дітьми говорить про

правильне сприйняття і розуміння зверненого мовлення.

Основні прийоми в логопедичній роботі з дітьми молодшого шкільного віку

(другого-третього року життя) можна об'єднати в дві групи:

– прийоми, які допомагають дитині виділити у мовленні дорослих нове слово,

запам'ятати його, зрозуміти значення — це поповнення, збагачення і уточнення

словника;

– прийоми, які сприяють частому вживанню слова у мовленні дитини — це

активізація словника.

Важливим завданням батьків, логопеда на початковому етапі роботи є викликати у

дітей мовленнєву активність. Необхідно заохочувати імпульсивні дитячі

висловлювання, в якій би формі вони не з'явилися: чи це звуконаслідування, чи

слово, чи словосполучення. Але поступово потрібно відмовлятися від

звуконаслідувань і вчити дітей правильно називати предмети навколишнього світу,

ускладнюючи поступово звуковий та складовий склад слова.

За мірою появи активного мовлення у дітей розвивають самостійність у

користуванні словом, бажання використовувати його під час спілкування. З цією

метою застосовують такий прийом, як "питання – відповідь".

Питання спонукають дітей користуватися словесним мовленням, дають можливість

перевірити їх знання та вміння у мовленнєвій комунікації за допомогою запитань,

розвивають у дітей уміння вслуховуватися у зміст зверненого мовлення, тобто

розвивати увагу до мовлення дорослого. Це необхідно для того, щоб дитина

навчалася відповідати на запитання.

А це, в свою чергу, допоможе збагачувати словниковий запас та розвивати уміння

користуватися ним.

Вчитель-логопед Калабіна Тетяна Анатоліївна


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень