Як допомогти своїй дитині зрозуміти те, що вона прочитала?
Коли дитина опановує навичку читання, важливо сформувати в неї розуміння прочитаного нею тексту. Однак, на цьому етапі у деяких дітей можуть виникнути проблеми. Читання історії вголос може допомогти вашій дитині зрозуміти її, але їй все ж таки знадобиться додаткова допомога. Нижче наведено деякі ідеї, які ви можете використати, щоб допомогти вашій дитині зрозуміти те, що вона прочитала.
1. Перед читанням. Підготовка
Обирайте книги, які цікаві вашій дитині. Цікава книга утримає увагу дитини та викличе у неї пізнавальний інтерес.
Поговоріть з дитиною, щоб дізнатися, що вона знає за темою обраної книги. Це допоможе вашій дитині підготуватися до розповіді.
Поміркуйте та обговоріть разом, про що буде книга. Використовуйте назву та картинки як можливі підказки.
Поясніть значення нових слів для дитини, перш ніж читати розповідь разом з нею.
2. Під час читання
Спочатку зосередьтеся на основній історії, а не на деталях. Проте заохочуйте інтерес дитини до деталей, які можуть бути описані в оповіданні.
Заохочуйте дитину створювати в умі картинку, коли ви читаєте, тим самим розвиваючи її уяву.
Якщо в книзі є ілюстрації, попросіть дитину подивитись на них та розповісти, яке відношення вони мають до розповіді.
Зробіть історію значущою для вашої дитини, асоціативно пов'язавши її з її життям.
Задавайте уточнюючі питання щодо сюжету на кшталт «Хто?», «Що сталося?», «Де?», «Коли?».
Поговоріть з дитиною про причини подій, що відбуваються в книзі та про те, як вони впливають на історію та персонажів. Ви також можете поміркувати про почуття та поведінку героїв.
Задавайте питання, які спонукають вашу дитину передбачати, що станеться далі в оповіданні, і думати, чому це станеться.
Заохочуйте дитину ставити собі питання під час читання: це допоможе переконатися, що вона розуміє прочитане. Також заохочуйте ставити запитання, коли дитина не розуміє історію.
Не поспішайте, коли читаєте дитині. Якщо читати повільно, дитині буде легше слухати та розуміти.
3. Після читання
Коли ви повернетеся до розповіді, яку не дочитали до кінця, попросіть дитину розповісти вам, що сталося досі в оповіданні. Привертайте увагу до питань або проблем, які було вирішено перед цим в сюжеті.
Попросіть дитину переказати історію власними словами та пояснити, що в ній сталося.
Спробуйте використати нові слова та ідеї з історії після того, як ви закінчили читання.
Найголовніше, читайте, читайте та перечитуйте, щоб допомогти вашій дитині запам'ятати та зрозуміти прочитане.
Вчитель-дефектолог Проніна Софія Андріївна