A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

“Я можу”, або про особливості розвитку дитини 4-5 років

Дата: 13.04.2021 10:45
Кількість переглядів: 3981

Фото без описуВік від чотирьох до п'яти років - період відносного затишшя. Дитина, вийшовши з кризи 3-х років, в цілому стала спокійнішою, більш слухняною. Все сильнішою в неї стає потреба в друзях, різко зростає інтерес до навколишнього світу. У цьому віці у вашої дитини активно проявляються:

• Прагнення до самостійності. Дитині важливо багато робити самому, вона вже більше здатна подбати про себе і менше потребує опіки дорослих. Зворотний бік самостійності - заява про свої права, потреби, спроби встановлювати свої правила в навколишньому світі.

• Етичні уявлення. Дитина розширює палітру усвідомлюваних емоцій, починає розуміти почуття інших людей, співпереживати. У цьому віці починають формуватися основні етичні поняття, що сприймаються дитиною не через те, що говорять йому дорослі, а виходячи з того, як вони надходять.

• Творчі здібності. Розвиток уяви входить в дуже активну фазу. Дитина живе в світі казок, фантазій, вона здатна створювати цілі світи на папері або в своїй голові. У мріях, різноманітних фантазіях дитина отримує можливість стати головною дійовою особою, домогтися визнання.

• Страхи як наслідок розвиненої уяви. Дитина відчуває себе недостатньо захищеною перед великим світом. Вона задіє своє магічне мислення для того, щоб знайти відчуття безпеки. Але нестримність фантазій може породжувати найрізноманітніші страхи.

• Відносини з однолітками. У дитини з'являється великий інтерес до ровесників, і вона від внутрішньосімейних стосунків все більше переходить до більш широких відносин із світом. Спільна гра стає складніше, у неї з'являється різноманітне сюжетно-рольове наповнення (гри в лікарню, в магазин, в війну, розігрування улюблених казок). Діти дружать, сваряться, миряться, ображаються, ревнують, допомагають один одному. Спілкування з однолітками займає все більше місце в житті дитини, все більш вираженою стає потреба у визнанні і повазі з боку ровесників.

• Активна допитливість, яка змушує дітей постійно задавати питання про все, що вони бачать. Вони готові весь час говорити, обговорювати різні питання. Але у них ще недостатньо розвинена довільність, тобто здатність займатися тим, що їм нецікаво, і тому їх пізнавальний інтерес найкраще вгамовується в цікавій розмові або цікавій грі.

Розвиток мовлення. Дитина у віці від 4 до 5 років може вміти:

1. Дитина може використовувати тисячу слів, будувати фрази з 6-8 слів. Розуміти дитину повинні навіть сторонні люди, а не тільки батьки.

2. Дитина може розуміти, чим відрізняється будова людини від будови тварин, називати їх частини тіла (руки - лапи, нігті - кігті, волосся – шерсть).

3. Дитина може вміти правильно ставити іменники в форму множини (квітка - квіти, дівчинка – дівчатка).

4. Дитина може вміти знаходити предмет за описом (яблуко - кругле, солодке, жовте). Вміти самостійно складати опис предмета.

5. Дитина може розуміти значення прийменників (в, на, під, за, між, перед, близько і т. д.).

6. Дитина може знати, які бувають професії, чим займаються люди цих професій.

7. Дитина може вміти підтримувати бесіду: вміти відповідати на питання та правильно їх ставити.

8. Дитина може вміти переказувати зміст почутої казки, оповідання. Розповісти напам'ять кілька віршів, потішок, чистомовок.

9. Дитина може називати своє ім'я, прізвище, скільки їй років, називати місто, в якому живе.

10. Дитина може вміти відповідати на питання щодо недавніх подій, що відбулися: Де ти був сьогодні? Кого зустрів по дорозі? Що мама купила в магазині? Що було на тобі одягнуто?

Логічне мислення, розвиток мислення, пам'яті, уваги

Дитина у віці від 4 до 5 років може вміти:

1. Дитина може вміти знаходити відмінності й подібності між двома картинками (або між двома іграшками).

2. Дитина може вміти складати за зразком споруди з конструктора.

3. Дитина може вміти складати розрізану картинку з 2-4 частин.

4. Дитина може вміти не відволікаючись, протягом 5 хвилин виконувати завдання.

5. Дитина може вміти складати пирамідку (чашечки, вкладаючи їх один в одного) без сторонньої допомоги.

6. Дитина може вміти вкладати в отвори відсутні фрагменти картинок.

7. Дитина може вміти називати узагальнюючим словом групу предметів (корова, кінь, коза-домашні тварини; зима, літо, весна пори року). Знаходити зайвий предмет у всіх групах. Знаходити пару кожному предмету.

8. Дитина може вміти відповідати на такі питання як: Чи можна влітку кататися на санках? Чому? Навіщо взимку одягають теплі куртки? Для чого потрібні вікна і двері в будинку? І т.д.

9. Дитина може вміти підбирати протилежні слова: стакан повний - стакан порожній, дерево високе - дерево низьке, йти повільно - йти швидко, пояс вузький - пояс широкий, дитина голодна - дитина сита, чай холодний – чай гарячий і т.д.

10. Дитина може вміти запам'ятовувати пари слів, після прочитання дорослим: стакан-вода, дівчинка-хлопчик, собака-кішка і т.д.

11. Дитина може вміти бачити на малюнку неправильно зображені предмети, пояснювати, що не так і чому.

Батькам важливо:

• Зрозуміти, які у вашій родині правила і закони, які дитині не дозволено порушувати. Пам'ятати, що законів і заборон не повинно бути занадто багато, інакше їх важко виконати.

• По можливості замість заборон пропонувати альтернативи, формулюючи їх так: «Тобі не можна малювати на стіні, але можна на цьому шматку паперу». Просто заборони породжують у дитині або почуття провини, або злість і протест. Якщо ви щось однозначно забороняєте дитині, будьте готові витримати його справедливу злість або образу з цього приводу.

• Говорити дитині про свої почуття, щоб вона краще розуміла, яку реакцію в іншій людині народжують ті чи інші її вчинки. Бути готовими до того, щоб розібратися разом з нею у складній етичній ситуації. Самим жити в злагоді з тими етичними принципами, які ви транслюєте дитині.

• Не перевантажувати совість дитини. Надмірне несхвалення, покарання за незначні проступки і помилки викликають постійне відчуття своєї провини, страх перед покаранням, мстивість. Може також розвиватися пасивність, пропадати ініціатива.

• Пам'ятати про те, що не варто при дитині розповідати різні страшні історії, говорити про важкі хвороби і смерті, тому що для деяких дітей подібна інформація може стати сверхсильним подразником. Важливо вислуховувати дитину, розділяти з нею її страхи, дозволяючи проживати їх разом з вами.

• Надавати дитині можливості для прояву її творчості і самовираження. Цікавитися будь-яким творчим продуктом, по можливості ніяк його не оцінюючи - ні позитивно, ні негативно, пропонуючи самій дитині оцінити свою творчість.

• Забезпечити дитині можливість спільної з іншими дітьми ігри, усвідомлюючи, що така гра не тільки розвиває уяву і образне мислення, а й абсолютно необхідна для здорового емоційного розвитку. Пропонувати дитині для гри не тільки закінчені за своєю формою іграшки, а й неоформлені предмети, що не мають чіткої функції: камінчики, палички, брусочки і т.д.

• Розуміти, що дитина вже здатна досить довго і захоплено займатися тим, що їй подобається, і їй буває дуже важко перервати гру, тому про необхідність її закінчувати варто попереджати заздалегідь.

• Бути відкритими до питань дитини, цікавитися її думкою, перетворюючи зацікавленість у знання, в здатність самій шукати відповіді на питання, що цікавлять його. Корисно обговорювати з дитиною будь-які події та явища, які її цікавлять, і на мові дитини формулювати результати ваших спільних міркувань і висновків.

Вчитель-логопед Калабіна Тетяна Анатоліївна


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень