A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

Патологічне фантазування у дитини

Дата: 19.04.2021 10:45
Кількість переглядів: 566

Фото без описуПатологічне фантазування характерно для порушень аутистичного спектра чи інших розладів психіки, буває наслідком психологічних травм. Відрізнити здорове дитяче фантазування від патологічного можна за деякими ознаками:

???? Довільність виникнення.

У нормі гра виникає і припиняється з волі дитини. Якщо фантазії виникають спонтанно і не можуть бути припинені зусиллям волі - це вже патологія.

????Зв'язок з реальністю.

У нормі фантазії мають безпосередній зв'язок з дійсністю, їх сюжети і образи зрозумілі і знайомі, дитина відокремлює гру від реальності, здатна переключитися на інший вид діяльності. Якщо говорити про патологію, фантазії відірвані від реального світу. Дошкільник може вірити в реальність вигаданого, продовжувати свою діяльність в неприйнятних місцях і невідповідний час (на уроці, під час прийому їжі).

????Гнучкість сюжету.

Для здорової гри характерна зміна сюжету (з сестрою граємо в «Фей», а з подружкою в «Доньки-матері», сьогодні рятуємо пташок, а завтра кошенят). При патологічному фантазуванні сюжет гри та її герой постійно повторюється, незалежно від того, з ким дитина грає, часу і місця. Ролі жорстко закріплені, правила практично незмінні. Ігрові дії одноманітні і повторюються.

????Тривалість.

У нормі дитина може перервати свою гру, отримавши більш цікаву пропозицію. У патологічному варіанті дитина, як правило, наполягає на її продовженні або ігнорує пропозиції дорослих або інших дітей.

????Спільна гра.

У нормі діти із задоволенням беруть у свою гру інших учасників і спільно розвивають фантазійний сюжет, а при патологічних станах дитина не погоджується міняти сюжет гри або приймати в гру нових гравців.

???? Емоційне забарвлення.

Фантазії в нормі супроводжуються як позитивними, так і негативними емоціями, а в патології можуть супроводжуватися дуже яскравими образними страхами, збудженням, емоційною «зарядженістю», часто носять агресивний характер.

????Ступінь оригінальності фантазії.

У нормі фантазії або ігри мають зрозумілі для оточуючих сюжети і образи. Нагадують героїв мультфільмів або книг, іграшки, наявні у дітей. Відображають події, які відбуваються у житті дитини (похід в поліклініку, дитячий садочок, народження молодшого брата або сестри). При патологічному варіанті фантазії вигадливі за змістом. Оточуючі насилу можуть зрозуміти зміст гри або фантазії.

???? Рухова активність.

У нормі рухи і дії, які супроводжують гру, зазвичай відповідають сюжету фантазії (гри). Якщо Фея літає, то це супроводжується рухами рук, що імітують помах крил. При патологічних станах дії дитини можуть бути однотипними, в моториці проявляються стереотипні рухи, спостерігаються одноманітні маніпуляції з предметами протягом тривалого часу. Рухи і дії не завжди відповідають сюжету.

?Якщо ми маємо справу з патологічним фантазуванням, то у дитини будуть і інші прояви, які характерні для тих чи інших захворювань. Остаточно відповісти на питання про норму або патологію може дитячий лікар - психіатр, іноді спільно з сімейним або клінічним психологом.

Практичний психолог Каушанська Маргарита Володимирівна


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень