«Як навчити дитину порам року»
Ще вчора на вулиці було холодно та йшли проливні дощі, дерева були голі, а сьогодні весело щебечуть птахи, все таке зелене і так смачно пахне!
Вже у віці двох-трьох років дитина здатна добре визначати пори року, їх послідовність, і основні ознаки. Вона уже кілька разів спостерігала у своєму житті зміну пір року і зможе знайти загальні, характерні для кожного сезону прикмети. Малюк вже має уяву про дощ і сніг, бачив ясне небо і похмуре, знає, що іноді дерева з листям, а в якісь моменти без них. Дитина усвідомлено сприймає, що означає «холодно», «жарко».
Щоб пояснити дитині пори року, недостатньо їх просто назвати, потрібно придумати до кожної з них опис, виділити характерні зміни, які відбуваються в цей час в природі і в житті людей.
Маленькі діти найкраще сприймають наочну інформацію. Тому перш ніж приступати до навчання, подбайте про дидактичний матеріал. Це можуть бути книжки, картки з порами року, лото. Ваше завдання - пояснити малюкові простою мовою, задіявши його уяву і створюючи прості асоціації.
Починати найкраще з того сезону, який зараз за вікном. Або з зими, тому що для малюків це самий незвичайний час року.
В першу чергу потрібно звернути увагу дитини на те, чим відрізняється той чи інший сезон від іншого. Починати навчання краще за все з барвистих картинок, на яких зображені пори року. Нова інформація засвоюється дитиною краще в ігровій формі. Можна, наприклад:
- робити разом з дитиною календар погоди;
- дивитися розвиваючі мультфільми на цю тему;
- загадувати загадки;
- грати в розвиваючі дидактичні ігри;
- читати вірші і казки про пори року.
Дуже зручно вчити пори року, «відштовхуючись» від гардероба малюка. Разом складайте комплект одягу для того, щоб вийти на вулицю взимку або влітку. Можна використовувати ігри-одягалки: паперові ляльки, яким змінюють одяг (вони бувають магнітні або на липучках).
Коли перший етап буде освоєний, можна розповідати в подробицях, що відбувається з природою, з водою, що роблять тварини. Приготуйтеся відповідати на сто тисяч питань. Вам допоможе барвиста дитяча енциклопедія.
Після того, як ви все про все розповіли, настає час закріплення матеріалу, і тут не обійтися без ігор. Наприклад, можна сортувати картки з картинками за порами року, або називати, що люди роблять восени, а що навесні.
Можете підготувати 4 невеликі коробочки, красиво їх оформити і разом з малюком наповнювати коробочки «спогадами» про літо, осінь, зиму і весну. Розберіть сімейний фотоархів і зробіть «календар» з фотографій. Малюк буде бачити, як він сам виглядав восени і навесні, у що був одягнений і чим займався на вулиці взимку і влітку.
Один з найефективніших способів вивчення пір року - це асоціювати кожне з них з якимось святом. Так, зима - це Новий рік, весна - 8 березня, літо - канікули, осінь - День Знань. А ще дитині легко буде запам'ятати той сезон і місяць, коли відзначається його день народження.
Частіше звертайте увагу дитини на зміни за вікном. Пояснюйте, що і влітку може йти дощ, що сонечко світить взимку, але воно не гріє. Якнайбільше розповідайте малюкові про світ навколо нього і відповідайте на всі його питання, і тоді вже скоро він не буде плутати зиму з весною, а літо з осінню.
Вчитель – дефектолог Проніна Софія Андріївна.