A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

«Готовність до школи та з чого вона складається»

Дата: 25.03.2021 09:38
Кількість переглядів: 132

Вашій дитині 5-6 років і для багатьох батьків настає час питань про готовність дитини до школи. На що звернути увагу? Що таке «готовність до школи»? Які критерії оцінки готовності до школи?

Деякі вважають, що дитину можна відправляти в школу, якщо вона знає букви, цифри і назви кольорів веселки. Однак загальна картина «шкільної зрілості» є багатогранним і комплексним поняттям, яке включає різні види готовності дітей до школи. У своєму прагненні оцінити інтелектуальну готовність малюка до школи не варто забувати про соціальну та психологічну готовність. Також варто пам'ятати і про фізіологію дітей, яка є не менш значущою, і разом з іншими видами готовності до школи формує мотивацію до успішного навчання.

Говорячи про види готовності до школи, ми виділяємо:

• соціальну готовність,

• психологічну готовність,

• інтелектуальну готовність,

• фізичну готовність.

- Соціальна, або особистісна, готовність до навчання в школі

Особистісна готовність до вступу до школи пов'язана зі ступенем формування внутрішнього настрою дитини на те, що змінюється її роль в суспільстві, змінюється ставлення дорослих і їхня система запитів до неї.

Першокласник повинен свідомо приймати позицію школяра і мати стійку внутрішню мотивацію до навчання. Важливо, щоб його позитивна мотивація не базувалася на зовнішніх аспектах (придбання нового одягу, портфеля, володіння канцелярським приладдям тощо), а на тому, що відвідуючи школу, він стане розумніший, зможе розвивати свої здібності та навички.

У дитини повинні бути сформовані навички успішного сприйняття нових форм спілкування, а також сприйняття самого себе в умовах, що зміняться - шкільному середовищі

Значну роль відіграє здатність до адекватної самооцінки. Це вміння дитини оцінити себе більш-менш реалістично, не впадаючи в крайності «я все можу» або «я нічого не вмію». Передумови до адекватного оцінювання самого себе, результатів своєї роботи допоможуть майбутньому учневі зорієнтуватися в оціночній системі школи.

- Психологічна готовність до навчання в школі

Говорячи про психологічну готовність, маємо на увазі зрілість психіки дитини, адже їй належить справлятися зі шкільними навантаженнями. Саме така готовність стане основою для успішного навчання в нових умовах шкільного середовища.

У психологічну готовність також включають мотиваційну готовність - іншими словами, наявність навчальної мотивації, яка свідчить про психологічну зрілість першокласника.

Високий рівень емоційно-вольової готовності до школи є ключем до успішного навчання. Адже, навіть маючи проблеми на початковому етапі шкільної адаптації, дитина зможе їх подолати і не буде зазнавати труднощів у подальшому.

- Інтелектуальна готовність до школи

Під інтелектуальною готовністю багато батьків помилково мають на увазі виключно наявність умінь читати, писати й рахувати. Насправді інтелектуально готова дитина - це в першу чергу дитина, що володіє допитливим розумом.

У майбутнього першокласника повинно бути розвинене бажання пізнавати нове, а також вже має бути сформована здатність до образного уявлення, не кажучи вже про достатній рівень пам'яті, розвиненого мовлення, мислення і сприйняття.

Пізнавальна активність, вміння спостерігати, міркувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки - ось ті інтелектуальні навички та вміння, які допоможуть дитині опанувати шкільними дисциплінами. Це її головні сподвижники і помічники в такій нелегкій і новій для неї навчальної діяльності.

- Фізична готовність до школи

Безсумнівно, для майбутнього першокласника бажано міцне фізичне здоров'я. Певний рівень зрілості організму безпосередньо впливатиме на працездатність дитини, а значить, і на здатність до навчання. Крім того, при визначенні фізичної готовності до списку критеріїв включають необхідний рівень розвитку рухових навичок і якостей, особливо дрібно-моторних координацій.

Що робити, якщо дитина не готова до школи?

Бувають ситуації, коли після проходження тестування та консультацій з фахівцями батькам говорять про низьку готовність їх дитини до шкільного навчання або ж і зовсім про неготовність їх дитини до першого класу. Що робити?

Перш за все, не панікувати. Грамотні психологи, лікарі та педагоги завжди дадуть необхідні поради та рекомендації.

Звичайно, краще подбати заздалегідь про розвиток вашого малюка і почати оцінювати готовність до школи в 5-6 років, щоб при необхідності був час для коригування процесу психологічного і фізичного дозрівання дитини.

До слова, немає необхідності поспішати віддавати в школу малюка в шість років. Можливо, через рік вона дозріє і фізично, і психологічно, і ті ж самі тести дадуть зовсім інший результат, який порадує педагогів і батьків.

Готовність до школи - це не «програма», якій можна просто навчити (натренувати). Скоріш це інтегральна властивість особистості дитини, яка розвивається через «участь в житті», при загальних сприятливих умовах в різноманітних ситуаціях життєвого досвіду і спілкування, до яких включена дитина в сім'ї та інших соціальних групах.

Вчитель – дефектолог Проніна Софія Андріївна.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень