A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Одеський інклюзивно - ресурсний центр № 7"

«Пізнавальна діяльність та як її розвивати»

Дата: 24.03.2021 09:38
Кількість переглядів: 638

Світ, що оточує дитину з народження, складний і багатогранний. Щоб жити в такому світі, маленькій людині потрібно навчитися розбиратися в якостях і властивостях предметів, в їх призначенні, різноманітних явищах. Малюк потребує знань, за допомогою яких він познайомиться з явищами життя. За процесс отримання таких знань відповідає пізнавальна діяльність дитини.

Пізнавальна діяльність - це свідома діяльність, що спрямована на пізнання навколишньої дійсності за допомогою таких психічних процесів, як сприйняття, мислення, пам'ять, увага, мовлення.

Пізнавальна діяльність необхідна для:

• отримання нових знань, їх засвоєння;

• оволодіння необхідними вміннями та навичками;

• поява навички відтворювати і застосовувати отримані знання.

В основі пізнавальної діяльності лежить пізнавальний інтерес. Пізнавальний інтерес - форма прояви пізнавальної потреби, що забезпечує спрямованість особистості на усвідомлення цілей діяльності і тим самим сприяє орієнтуванню, ознайомленню з новими фактами, більш повному і глибокому відображенню дійсності.

Пізнавальні інтереси дитини-дошкільника дуже рано починають про себе заявляти. Проявляється це спочатку в формі дитячих питань, якими малюк бере в облогу батьків з 3-4 років. Однак чи стане така дитяча цікавість стійким пізнавальним інтересом або вона зникне назавжди, залежить від дорослих, які оточують дитину. Ми, дорослі, повинні всіляко заохочувати допитливість дітей, виховуючи любов і потребу до знань.

Як же розвивати пізнавальні інтереси у дітей?

Перш за все - через спілкування дитини з дорослими. Потрібно частіше ходити з сином або дочкою на природу, розповідати про чудеса навколишнього світу - як рухаються хмари, як маленьке зернятко стає хлібом, тощо. Відвідування театрів, виставок, музеїв разом з дітьми - обов'язкова умова розвитку їх пізнавальних інтересів. Дуже важливо робити все разом з дітьми: дивитися телепередачі, читати і обговорювати книги, дитячі журнали.

Часто батьки не можуть правильно відповісти на всі дитячі «чому?». Але від таких питань ні в якому разі не можна відмахуватися. Завдання дорослих - не просто точно відповісти дитині на її питання, а зрозуміти причину її інтересу до того чи іншого явища і показати шляхи застосування отриманих знань.

Знищуючим фактором для розвитку пізнавального інтересу є однорідність. Отже елементи цікавості навпаки можуть виступати як початковий поштовх до виникнення пізнавального інтересу. Викликаючи подив у дитини, її зацікавленість знімає напруженість, створює опору для емоційної пам'яті, полегшує виконання завдання, створюючи ситуацію успіху, що сприяє працездатності дитини.

Дуже важливо розвивати у маленької дитини потребу в отриманні знань. Це досягається різними методами. Розглянемо найбільш ефективні. Наприклад, дочка не хоче читати. Не треба її змушувати, краще дайте їй можливість побути в ролі вчителя.

Доручіть навчити читати ляльку. Дівчинка із задоволенням візьме в руки книгу, посадить поруч ляльку і буде «вчити», набуваючи в цей момент навик читання. Можна перенести ситуацію засвоєння знань (умінь) на фантастичну планету, придумати незвичайну істоту і її очима спробувати разом з дитиною побачити предмет, який вивчається, отже, урізноманітнити звичний процес пізнання.

Для активізації пізнавальної діяльності молодшого школяра бажано частіше створювати ситуації, нібито ви щось забули або не знаєте. Можна взагалі навмисно зробити помилку в роздумі або в практичній дії. Учні повинні виправити «помилку» і довести правильність своїх міркувань.

Не меншу роль відіграє спілкування з однолітками. Якщо у дітей спільні інтереси, то спільна діяльність і обмін думками збільшують коло їхніх інтересів.

Батьки повинні залучати дитину до різноманітних видів діяльності, щоб уникнути обмеженості її інтересів. Але не треба прагнути записати сина або дочку відразу на декілька гуртків або секцій. Важливо, щоб заняття за інтересами приносили дитині задоволення, пробуджували в неї інтерес до нових знань.

Вчитель-дефектолог Проніна Софія Андріївна.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень